Massage technieken

Sportmassage

Training is eigenlijk beschadigen van (spier)weefsels om vanuit het herstel hiervan beter te worden. Massage helpt hier intensief bij doordat de spierspanning afneemt, de doorbloeding en de spierstofwisseling verhoogt worden, verhardingen en verklevingen voorkomen worden, de pijn wordt bestreden en er een kortere hersteltijd ontstaat. 

 

Sportmassage kan meerdere doelen dienen:

  • Een "snelle" massage direct voor de wedstrijd als deel van de warming-up

  • Een "langzamere" massage na de wedstrijd als preventie van spierpijn en onderdeel van de cooling down

  • Een grondige massage enkele dagen na de sportactiviteit om de spierspanning te herstellen en eventuele verhardingen te behandelen.

Klassieke massage bij chronische of acute pijn

Deze vorm van massage richt zich meer op het behandelen van fysieke problemen en vergt een uitgebreid onderzoek van klachten. Ontstaanswijze, soort pijn, voorafgaand behandelings- en medisch traject zijn hierbij belangrijk. 

 

Effectief wanneer u last heeft van lage rugklachten, stijve nek en schouders, hoofdpijn, vastzittend bekken, verkrampte schouderbladen, herstel bij RSI, etc. Spieren en gewrichten worden weer sterker en soepeler waardoor de juiste lichaamsbalans en het goede bewegingspatroon weer gevonden worden.

 

Deze massage kan uitstekend gegeven worden naast andere behandelingen, hulp bij consulten Cesar of Mensendieck, secundair bij behandeling door huisarts, dit uiteraard in goede samenspraak.

 

Ontspanningsmassage

Het leven kan ons even uitputten en dan is een ontspanningsmassage een goed middel om de batterij weer op te laden. Vaak wordt het effect van de massage nog versterkt door bij het masseren een etherische olie te gebruiken. Naast de gebruikelijke voordelen van massages, zorgt deze massage voor het verminderen van de vervelende effecten van stress en spanning op ons lichaam.

 

Met name spanning rondom het nek-, schoudergebied, vaak in combinatie met regelmatige hoofdpijn, zijn vaak een teken van een teveel aan psychische belasting (het teveel op je schouders nemen nekt u uiteindelijk).